Start»Pracownia»Pracownia

Pracownia

Kużnia

Profesjonalna pracownia artystyczna potrzebuje co najmniej dwóch pomieszczeń tak zwanej części czystej i brudnej.

Moja pracownia

W brudnej wykonuje wszystkie prace które tworzą kurz i dym. Przede wszystkim jest to szlifowanie, jedna z najbrudniejszych prac warsztatowych. Szlifowanie jest najbardziej czasochłonnym zajęciem wymagającym wiele cierpliwości i precyzji.

Moja pracownia

Brudna część pracowni to również kuźnia żar paleniska stukot młotów i ogromny wysiłek.

Moja Kuźnia

Kucie sprawia ogromną przyjemność. Cały czas zachwyca mnie możliwość kształtowania tak twardego materiału jakim jest stal.

Moja pracownia

Kształtowanie wyglądu zewnętrznego za pomocą młotka to wielka sztuka. Kształtowanie wewnętrznej struktury stali damasceńskiej jest dla mnie magią.

Warsztat

Kując rozżarzony kawałek materiału cały czas musze myśleć o wewnętrznej strukturze damastu o słojach stali tworzących wzór. Nawet najdrobniejsza pomyłka może skończyć się zniszczeniem stali damasceńskiej.

Moja pracownia

Niezbędna w kształtowaniu wzoru stali damasceńskiej jest pomoc silnego pomocnika. W dawnych czasach mistrzowi pomagał uczeń dzisiaj zastępują go maszyny.

Moja pracownia

Młot kowalski prasa hydrauliczna czy tez walce dużo precyzyjniej niż człowiek potrafią obrobić gorącą stal dzięki temu można sobie pozwoli na naprawdę śmiałe projekty.

Pracownia czysta

Moja pracownia

Odkuta zahartowana i wyszlifowana głownia trafi do pracowni czystej. Pierwszym etapem pracy nad nożem jest wytrawienie wzoru damasceńskiego na głowni noża.

Aby odsłonić wzór powierzchnie noża poddaje się obróbce słabych kwasów a następnie poleruje bardzo drobnym papierem ściernym.

Tutaj wykonuje rękojeść jelec i głowice. Do wykonania rękojeści noża używam najwyższej jakości materiałów takich jak np. stabilizowane drewno. Stabilizowane drewno to starannie wyselekcjonowany kawałek drewna który poddaje procesowi stabilizacji w żywicy. W wyniku tego procesu drewno na wskroś jest przesączone żywicą a następnie utwardzone. Dzięki czemu podkreśla się rysunek słojów a samo drewno zyskuje całkowita wodoodporność. rękojeść wykonana z takiego kawałka zachowuje swój naturalny wygląd ale jest łatwiejsza w utrzymaniu czystości.

Drewno jest tylko jednym z materiałów na rękojeści. Bardzo często wykorzystuje inne materiały takie jak np. kości rogi skamieliny. Nierzadko o bardzo egzotycznym pochodzeniu.

Bardzo lubię gdy nóź tworzy pełną zamkniętą kompozycje. Pięknie wygląda nóż gdy wzór stali na ostrzu koresponduje z wzorem na jelcu czy też głowicy.

Szycie pochwy do noża w 

Oprócz noża potrzebna jest pochwa albo stojaczek do wyeksponowania go. Nóż wraz z pochwą czy też stojakiem powinien tworzyć zamknięta kompozycje tak aby wzbudzać zachwyt. Tutaj liczą się nie tylko wysokiej klasy materiały ale również ciekawy projekt.

W części czystej pracowni robię wszystkie prace wykończeniowe. Jest to miejsce w którym oprawiam noże wykonuje skórzaną galanterie i wykonuje drobne prace. Pracownia czysta jest dla mnie miejscem relaksu i pracy. Spędzam tutaj dużo czasu i dbam o to żeby praca był dla mnie przyjemnością.